از دیدگاه کارشناسان تعلیم و تربیت مدرسه پیشرو مدرسه ای است که هم گام و همزمان با تحصیل دانش آموزان به تربیت آنان نیز می پردازد و پرورش روحی، بخشی جدایی ناپذیر از جریان آموزشی مدرسه است.
تفاوت های فردی دانش آموزان برای مدرسه مهم بوده و در برنامه ریزی های لحاظ می شود.
خانواده در فرآیند تحصیل و تربیت فرزندانشان نقشی موثر ایفا کرده و همواره تحت آموزش های خاص والدین قرار میگیرند.
فرد فرد دانش آموزان مورد توجه مدرسه بوده وبه پیشرفت تحصیلی و رفتار هر یک از آن ها توجه یژه می شود.
دبیران با تجربه و پر انگیزه وظیفه اصلی انتقال دانش و بینش به دانش آموزان را بر عهده داشته و در ساعاتی فراتر از ساعات کلاس، افق های والاتر را برای آنان هدف قرار داده اند.
تجهیزات نوین تکنولوژی آموزشی مورد استفاده دبیران و کلاس های درس قرار می گیرد.
دروس علمی مورد توجه جدی مدرسه بوده و در کارگاه و آزمایشگاه فعال، دانش آموزان همراه با دبیر دست به تجربه مستقیم زده و فقط مشاهده گر نیستند.
کتابخانه ی پویای مدرسه مطالعه و کتابخوانی را به میان دانش آموزان برده و با طرح های جذاب، تمام روزهای سال را روز کتاب و کتابخوانی می شمارد.
امور معنوی و اخلاقی دانش آموزان مورد اهتمام جدی مسئولان مدرسه است.
مشاوران برجسته و اساتید دانشگاهی امور تحصیلی و تربیتی دانش آموزان را رصد کرده و نقش محوری در ارتقاء درسی و اصلاح رفتاری آنان ایفا می کنند.
برای ایجاد رقابت سالم بین دانش آموزان، ساز و کار تشویق آنان مورد بررسی دقیق و مطالعه کارشناسی قرار گرفته و فضای عاری از تنبیه در مدرسه زمینه ی پویایی دانش آموزان شده است.
اردوها، بازدیدها، مسابقات و فوق برنامه های هدفمند بخشی مکمل در چرخه ی پرورش دانش آموزان هستند.
مدرسه آیین خود را پای بند به شاخص های مدارس پیشرو می داند.
حوزهی دانش آموزان – آموزشی
تربیت دانش آموزان موفق در مسابقات استانی، آزمونها، المپیاد ها و کنکور سراسری.
تربیت دانش آموزانی جستجوگر، پرسش گر ، پژوهش گر، خلاق و نوآور.
آموزش دانش آموزان از طریق مشاهده و تجزیه ی مستقیم به کمک دروس علمی ومهارتی.
آشناسازی دانش آموزان با مقوله هنر به عنوان زمینه ای مناسب برای شکوفایی خلاقیت،بیان خود، اعتماد به نفس و نیز رسانه ای برای انتقال ارزشها.
درک اهمیت ذاتی علم فارغ از پیامد های مادی آن و علاقمندی به دانش به عنوان ارزشی اساسی در حیات انسانی.
تبدیل فرآیند تعلیم و تعلم به موضوعی جذاب و پرانگیزه.
حوزهی دانش آموزان – مهارت های فردی و اجتماعی
توانمند ساختن برای کار گروهی و حضور موثر در جمع همسالان.
مسلط شدن بر مهارت های زندگی.
علاقمند به فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی و مهارت های آن.
ایجاد و پرورش روحیه ی میهن دوستی و آمادگی تلاش در راه اعتلای آن به عنوان بخشی از هویت فردی و خودباوری ملی و تاکید بر زبان فارسی و پاس داشت آن به عنوان عامل وحدت بخش ایرانیان.
نهادینه سازی پای بندی به قانون و قانون مداری و اصول شهروندی.
آشنا و پای بند به آداب اجتماعی مناسب با موقعیت.
فراهم ساختن زمینه های لازم برای پذیرش و ایفای نقش اجتماعی.
باورمند و مدافع ارزش ها و فرهنگ جامعه ایرانی – اسلامی
حوزهی دانش آموزان – اخلاق ها و ارزش ها
آشنا و آگاه نسبت به فضیلت های اخلاقی و کرامت های انسانی در بعد فردی و اجتماعی.
نهادینه شدن و پای بندی عملی از روی پذیرش و اختیار در بعد فردی و اجتماعی.
خود کنترلی در مقابل ناهنجاری های اخلاقی.
سلامت روحی و روانی و عاری از بزهکاری و ناهنجاری های رفتاری.
باورمند به پارسایی به عنوان کرامت انسانی.
حوزهی دانش آموزان –جسمی/ زیستی / معیشتی
برخورداری از ورزیدگی جسمانی و متناسب با سن و شرایط جسمی.
رشد استعدادها و علایق در رشته های گوناگون ورزشی و کسب موفقیت در مسابقات استانی و کشوری.
آگاهی از بهداشت و سلامت فردی و اهتمام در رعایت آن ها.
ایجاد فضای شاداب و تقویت روحیه پر نشاط.
برخورداری از تفریحات سالم و غنی سازی اوقات فراغت.
حوزهی دانش آموزان – اعتقادی/ دینی
شناخت آگاهانه و مستدل معارف و اندیشه های دینی(شیعی) و ایجاد باور عمیق بر اساس قرآن و آموزه های اصیل و مستند مأخوذ از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع).
تکلیف پذیری و تقلید برآمده از اختیار و آگاهی به انجام واجبات و ترک محرمات.
ایجاد پیوند قلبی عمیق و محبت صادقانه به خداوند متعال و معصومین(ع) برآمده از معرفت.
پیروی عاشقانه از دستورات، سیره و سنت معصومین(ع).
حوزهی خانواده
آشنا سازی والدین دانش آموزان با اصول و روش های تربیت فرزند.
آموزش های اخلاقی و اعتقادی به خانواده های دانش آموزان برای ایجاد بستر مناسب رشد فرزند و فضای سالم کانون خانوادگی.
جلب مشارکت والدین در امور تحصیلی و تربیتی فرزند و همراهی و همگامی مستمر با مدرسه.
حوزهی معلمان و دبیران
برخورداری از دبیران توانا، با تجربه، پویا، پرانگیزه و برجسته.
توانمندسازی دبیران در دانش و مهارت های معلمی و رشته تخصصی.
ایجاد علاقه و دلبستگی در دبیران مدرسه.
حوزهی کادر ثابت
تربیت و توانمندسازی نیروهایی واجد ویژگیهای زیر: الف) آشنا و باورمند به اصول اعتقادی.
ب)اخلاق مداری و ارزشی.
ج)آشنا با رویکرد تعلیم و تربیت اسلامی به انسان.
د)آشنا با دانش تئوری روانشناسی، تعلیم و تربیت و مشاوره.
ه)آشنایی با امور آموزشی و پیشرفت تحصیلی در کنار امور تربیتی و روانشناسی.
و)توانایی سرپرستی و مدیریتی.
زمینه سازی و ایجاد بستر مناسب برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری.
هوادار شیفته ی فعالیت های آموزشی و مدرسه به عنوان خاستگاهی برای انجام وظیفه دینی، انسانی و اجتماعی.
اهتمام به سلامت جسمانی و روانی کارکنان و خانواده های آنان.
حوزهی مدیریتی
ایجاد فضای امنیت شغلی و رضایتمندی و تعلق خاطر از طریق نظام رفاهی.
ایجاد فرهنگ شور و مشورت، گفتگو و تبادل آراء در کلیه سطوح کارشناسی مدرسه و نهادینه سازی کار گروهی و روحیه تعادل و همکاری.
استقرار نظام مدیریتی معطوف به آخرین نظریات علمی در زمینه مدیریت، سازماندهی، ارزیابی و نظارت، هدایت و انگیزش، توسعه منابع انسانی و …
استفاده از توان کارشناسی مشاوران در امور آموزشی و پرورشی.
تاسیس مقاطع پیش دبستانی، دبستان، راهنمایی و متوسطه در 2 جنسیت دخترانه و پسرانه منطبق بر استاندارد های مدرسه سازی و توسعه ی موسسه در سطح استان و تاسیس مدارس اقماری در شهرستان های تابعه.
استمرار ارتباط فارغ التحصیلان مراکز آموزشی موسسه و ایجاد محیطی مناسب برای پیوند مستمر آنان با موسسه و با یکدیگر.
جلب مشارکت، همکاری و پشتیبانی علاقمندان حوزه ی فرهنگ و همراهی و همدلی مسئولین و چهره های سرشناس شهر.
تامین فضاهای جانبی مورد نیاز موسسه از جمله: سالن ورزشی، استخر، اردوگاه دانش آموزی، فروشگاه و تجهیزات مربوطه.
تجهیز مرکز آموزشی موسسه به پیشرفته ترین تکنولوژی آموزشی.