توجه:محتوی ممکن است دارای اسکرول افقی باشد
معلم راهنما
پس از پایان دوره ابتدایی، دانشآموزان در مقطع دبیرستان دوره اول با تنوع دروس و دبیر روبرو میشوند؛ بیش از 10 دبیر با اخلاقیات، روحیات و سبکهای مختلف. این موضوع باعث سردرگمی دانشآموزاز سویی و چندگانگی تکالیف، وظایف درسی و امتحانات از سوی دیگر میشود.
معلم راهنما محور مشترکی است که 4 وجه مدرسه را به یکدیگر متصل و برای افزایش بهرهوری تحصیلی و تربیتی آنها را هم راستا میسازد. این 4 وجه عبارتند از:
1. دانشآموز2. دبیران 3. اولیای مدرسه 4. والدین
بدین ترتیب برای هر پایه تحصیلی یک معلم راهنما در نظر گرفته میشود که سرپرستی امور تحصیلی و رفتاری یکایک دانشآموزان پایه را بر عهده گرفته و تمامی آنها را به شکل ویژه مورد توجه قرار می دهد. امور پرورشی و فوق برنامه مرتبط با هر پایه تحصیلی نیز بر عهده معلم راهنما است.
- بخشی از وظایف
- بررسی روزانه دفترچههای ارتباط
- نظارت بر حسن انجام تکالیف توسط دانشآموزان و پیگیری نقص تکلیف آنها به صورت روزانه
- ارتباط با دبیران و أخذ گزارش روزانه کلاسی از ایشان برای تک تک کلاسهای درس
- پیگیری درسی فرد به فرد دانشآموزان
- همکاری در برگزاری جلسات آموزش خانواده و همکاری در تنظیم کلاسهای آموزشی رفع اشکال دانشآموزان
- شرکت در جلسات شورای دبیران و جلسات آموزشی
- بیان تذکر به دانشآموزان به فراخور حال مدرسه و مناسبتها
- آماده سازی فضای نمازخانه و هدایت کردن دانشآموزان به سمت نمازخانه و شرکت در نمازجماعت
- همکاری در برگزاری مراسم صبحگاه
- پیگیری مسائل انضباطی دانشآموزان ، تماس با والدین ،ملاقات با والدین و درج در پرونده پرورشی دانشآموز
- تنظیم فرمها و جداول از قبیل: فرم مکبرین و موذنین، مسؤولین کلاسی، جدول زمان بندی نظافت کلاس و…
- همراهی با دانشآموزان در بازدیدها، اردوها، رفتن به سالن فوتسال، استخر و…
- تعیین مسؤولیتهای دانشآموزان
- تشکیل پرونده جامع دانشآموزشی (کاغذی و رایانه ای)
- مصاحبه با دانشآموزان ورودی
- تنظیم و توزیع رضایت نامهها، دعوت نامهها، نامهها و گواهی نامههای مختلف
- پیگیری و آماده سازی کارنامه و کارنمای ماهانه دانشآموزان
- حضور در بین دانشآموزان در زنگهای تفریح
- مشاوره حضوری و تلفنی با والدین و با دانشآموز
برگشت به عقب